سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ایران من
قالب وبلاگ

جولان گرگ ها در پاریس !

اما چرا شارلی ابدو  ؟


شارلی ابدو

Charlie Hebdo logo.svg

نوع

هفته‌نامه طنز

فرمت

مجله

تاسیس‌شده

1970،[1]1992

جهت سیاسی

چپ‌گرا

دفتر مرکزی

پاریس،فرانسه

شمارگان

45?000

شاپا

1240-0068

وب‌گاه رسمی

charliehebdo.fr

شارلی اِبدو (به فرانسوی: Charlie Hebdo) به معنای «هفته‌نامه شارلی»، مجله? فکاهی چپ‌گرای فرانسوی است که چهارشنبه‌ها منتشر می‌شود. درونمایه این مجله لحنی هتاک و غیر سازشکار دارد و از نظر محتوای انتشار به شدت ضد مذهب است.[2] نگارشهای این مجله شامل نقد و تمسخر کاتولیک فرانسه، یهودیت در فرانسه، اسلام در فرانسه، سیاست و حتی فرهنگ عامه فرانسه می‌شود.[3][4] در سپتامبر 2012 انتشار کاریکاتورهایی با موضوع پیامبر اسلام در این مجله باعث تظاهراتی علیه این مجله و تظاهرات ضدفرانسوی در برخی کشورهای اسلامی شد.

تاریخچه

«شارلی اِبدو» جانشین مجله «هاراکیری»*[1] است که از سال 1960 تا 1961 میلادی منتشر می‌شد. مجله پس از بسته شدن توسط دولت فرانسه بخاطر توهین به ارزش‌های ملی دوباره در سال 1966 منتشر شد و در سال 1970 و اینبار پس از مرگ ژنرال شارل دو گل بخاطر توهین به شخص ایشان، به دستور وزیر داخله تعطیل شد. در دهه 80 میلادی کارمندان قدیمی تحریریه با نام جدید «شارلی ابدو» (این نام کنایه ایست به نام شارل دو گل) کار مجله را ادامه دادند ولی شمارگان بسیار پایین و انتقاد مردم از کیفیت محتوی عامل نیمه تعطیل شدن مجله گشت تا اینکه گروه دیگری به تیم قدیمی مجله گرویده در سال 1992 هفته نامه «شارلی ابدو جدید» را منتشر کردند.

انتقاد

انتقاد از سیاست این مجله فکاهی بسیار است و رسانه‌های جدی فرانسه و کشورهای همسایه بارها خط مشی مجله را به نقد کشیده‌اند.

گزارشگر مجله اشپیگل شوخی‌های شارلی ابدو را در مقایسه با رقیب بزرگ‌تر خود، Le Canard enchaîné، زمخت و بی‌مزه توصیف می‌کند. ژرار بیار، سردبیر شارلی ابدو به گزارشگر اشپیگل می‌گوید که Le Canard همانند بانویی سالخورده است و هرگز جرأت آوردن محمد روی صفحه اول خود را ندارد؛ ولی شارلی ابدو چنین قید و بندی ندارد.[5]

گرداننده بلژیکی وب‌گاه مجله در نوامبر 2011، پس از حمله تاریخ 2 نوامبر 2011 که افراد ناشناس دفتر مرکزی مجله را با کوکتل مولوتوف به آتش کشیدند برای مدتی سایت‌های این مجله را از شبکه حذف کرد.[6]

حمله مسلحانه به دفتر هفته‌نامه

در تاریخ 7 ژانویه 2015 حمله‌ای مسلحانه و مرگ‌بار به دفتر مجله رخ داد. مقام‌های قضایی فرانسه اعلام کردند این حمله دست کم 12 کشته و حدود 10 زخمی بر جای گذاشت. به گزارش خبرگزاری فرانسه دو نفر کشته‌شدگان از ماموران پلیس بوده و چهار نفر از کاریکاتوریست‌های مطرح فرانسوی از جمله سردبیر هفته نامه نیز در میان قربانیان بودند. دو مرد با نقاب‌های سیاه و کلاشنیکف به دفتر مجله در پاریس، پایتخت فرانسه حمله کرده و به افراد تیراندازی کرده سپس از محل گریخته و ضمن فرار هم به تیراندازی پرداختند. ویدئوهایی آماتوری نیز از این حمله گرفته و در اینترنت منتشر شد. پلیس اعلام کرد مهاجمان جلسه شورای سردبیری شارلی ابدو را هدف قرار دادند . در این ماجرامهاجمان پس‌از دو روز و در درگیری با پلیس فرانسه کشته شدند.   ( نقل از دانشنامه? آزاد ویکی‌پدیا )


[ شنبه 93/10/20 ] [ 2:15 عصر ] [ رستما ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

امکانات وب


بازدید امروز: 0
بازدید دیروز: 3
کل بازدیدها: 80593