سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ایران من
قالب وبلاگ

 

ازجمله موارداسرافی که در روایات دینی بآن اشاره شده می‏توان مواردذیل رابرشمرد:

-        خوردن هرچه دلت می خواهد .

-        ضرر وصدمه واردکردن به بدن .

-        آب زیادمصرف کردن به هنگام وضو.

-        ریختن خون وحلال‏هاراحرام شمردن.

-        بیش ازشأن وموقعیت اجتماعی مصرف کردن(درپوشیدن وخوردن وخریدن).

-        به کارخیربی‏رغبتی نشان دادن وبه کارهای باطل نازیدن.

   از مصادیق اسراف که از گرفتاری‏های اجتماعی و آسیب‏ها و آفت‏های خانوادگی جامعه ما به شمار می‏رود و نوعی غرب‏زدگی و چشم و هم‏چشمی هم چاشنی آن شده است، موضوع و پدیده «تجمل‏گرایی» و «تشریفات» و رو آوردن به زندگی‏های پرزرق و برق و پرهزینه و خرج‏های اضافی است. به گونه‏ای که آن اندازه گرفتار شده‏ایم که:

جمال زندگی را با تجمل‏گرایی سودا کرده‏ایم و شرافت را قربانی تشریفات نموده‏ایم و بالاخره آنچه باید وسیله زندگی باشد را هدف زندگی قرار داده و درباره آن به مسابقه پرداخته‏ایم.

این اسراف‏ها و ریخت و پاش‏های جدید و مدرنی است که بسیاری از خانواده‏ها را فرا گرفته و سوگمندانه در رسانه‏ها به نمایش گذاشته می‏شود و فرهنگ رفاه‏زدگی و تجمل‏گرایی را عملاً رواج می‏دهد.

 رهبر معظم انقلاب سال 1388را سالی بسیار مهم خواندند و با اشاره به دعای "حول حالنا الی احسن الحال" تاکید کردند: ما دچار اسراف هستیم و اجمالا عرض می کنم بسیاری از منابع کشور ، دچار اسرافگری های ماست و به هدر می رود و این امر منتهی به افزایش شکاف بین فقرا و اغنیا می شود و لذا باید الگوی مصرف را اصلاح کنیم... من از عموم ومردم و مسوولین درخواست می کنم به سمت اصلاح الگوی مصرف بروند و من امسال را سال حرکت مردم و مسوولین به سوی اصلاح الگوی مصرف می دانم.

    نهایت این که بیایید به بهانه سال اصلاح الگوی مصرف ،غذا را درست مصرف کنیم، نه صرفه جویی کنیم و نه کمتر مصرف کنیم فقط و فقط درست مصرف کنیم و هنگام دور ریختن هر لقمه از غذایمان به فکر گرسنگانی که این غذا می توانست آنها را از مرگ نجات دهد، باشیم. فیلم فردیناند دیمادورا که برنده جایزه فستیوال فیلم سبز می باشد

 (آدرس http://www.cultureunplugged.com/play/1081/Chicken-a-la-Carte  ) گوشه ای از فقر و گرسنگی آن سوی مرزها ر ابه تصویر می کشد. لازم به ذکر است که برای دیدن واقعیت ها نیازی به فیلم و کلیپ و سفر به دوردست ها نمی باشد و فقط با کمی توجه در همسایگی خودمان در هر شهر و محله ای می توانیم مشابه وضعیت فیلم را به نظاره بنشینیم. فقط یادمان نرود: دیدن فیلم ،تاسف خوردن ،نگران شدن و ...اصلا اهمیتی ندارد.آنچه مهم است زنده ماندن انسان گرسنه و نجات ایشان از فقر خانمان برانداز است و اینکه بدانیم همه ما هر کدام به نوعی درایجاداین وضعیت سهم داریم و باید در ترمیم آن به هر شکل ممکن بکوشیم و بهترین زمان برای جبران، سر سفره های احسان ، مجالس عروسی و عزا، میهمانی ها و صرف غذا در رستوران ها و سلف سرویس هاست. و و مهم است که بدانیم درست مصرف کردن همه چیز در همه وقت و همه جا از جمله مهارت هایی است که در زندگی فرد واجتماع موثر و کارآمد است.

 

 


[ چهارشنبه 88/1/26 ] [ 10:12 صبح ] [ رستما ] [ نظرات () ]
........

.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

امکانات وب


بازدید امروز: 1
بازدید دیروز: 10
کل بازدیدها: 80741