سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ایران من
قالب وبلاگ

 تغییرات عمیق و سریع فرهنگی و اجتماعی زندگی مدرن، بسیاری از شهروندان ما را در رویارویی با مسایل زندگی دچار مشکل کرده است . به طوری که بسیاری از آن‌ها فاقد توانایی‌ها و مهارت‌های لازم در مواجهه با زندگی جدید بوده و بسیار آسیب‌پذیرند!

    آمار بالای خودکشی ، افسردگی ، طلاق ، اعتیاد ، اختلالات روانی ، قتل و ... در کنار مهم‌ترین عوامل مرگ و میر یعنی بیماری‌های قلبی- عروقی، سوانح و حوادث، گویای این امر است که زندگی سالم به «زیستن دشوار» تبدیل شده است. پیچیدگی روابط و مناسبات انسانی، نفوذ و گسترش وسایل ارتباط جمعی، تنوع درمصارف زیستی و فرهنگی به همراه افزایش جمعیت و مطالبات آنان و مهم‌تر از همه تغییرات ایده‌آل‌ها و آرمان‌های بشر امروزی، زیستن را از وضعیت همگون و ساده به وضعیتی ناهمگون و پیچیده تبدیل کرده است .

    این وضعیت اگر چه از سویی به تحولات پرشتاب و پیچیده جامعه مدرن ربط دارد، اما ازسویی دیگر و مهم‌ترازآن به ناکارآمدی نهادهای سنتی خانواده، نظام آموزشی و سایر نهادهای فرهنگی‌ ما برمی‌گردد. مشکل آن است که نظام خانوادگی و آموزشی ما نتوانسته خود را با تحولات ارزشی، فرهنگی و تکنولوژیکی جامعه ی جدید وفق داده و همگام با آن پیش رود.
    این امر ضمن آنکه از شکاف نسل‌ها تأثیر پذیرفته برعمق این شکاف نیز افزوده است. بخشی از نابسامانی‌های خانوادگی و چالش‌های تربیتی که در درون خانواده‌های ایرانی در رابطه با فرزندانشان وجود دارد به ناآگاهی و نداشتن تجربه و مهارت‌های زیستن در جامعه مدرن بر می‌گردد که خود بزرگسالان به آن دچار هستند!در حقیقت نسل جدیدبه دلیل فقر آگاهی و اطلاعات نسل پیشین نسبت به تحولات زندگی جدید دچار آسیب می‌شود. نهادهای فرهنگی و مدنی نیز نتوانسته اند کمبودها و کاستی‌های نظام خانوادگی را جبران کنند.

کافی است صفحات حوادث روزنامه‌های مختلف را نگاهی بیاندازیم تا ببینیم بسیاری از نزاع‌ها و حتی قتل‌ها و دیگر آسیب های اجتماعی از برخی مسایل کوچک ارتباطی نشات می‌گیرد. پر واضح است که بسیاری مواقع یک عذرخواهی ساده، سکوت، تغییر لحن و نحوه ی بیان جملات ، تصمیم گیری مناسب ، دانستن شیوه های متعدد حل مسئله ، کنترل هیجان و استرس می‌تواند از بسیاری از مشکلات و ناهنجاری ها جلوگیری کند .علاوه بر جلوگیری از پرخاشگری یا حتی بزه؛ از عوارض متعاقب آن که در ابعاد متفاوت فرهنگی، عاطفی، درمانی ، اجتماعی ، اقتصادی و ... رخ می نمایند نیز پیشگیری می نماید.
                                                                                                               ادامه دارد ....

[ سه شنبه 87/11/29 ] [ 10:39 صبح ] [ رستما ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

امکانات وب


بازدید امروز: 15
بازدید دیروز: 44
کل بازدیدها: 80868