ایران من |
لغتشناسان در تعریف و ترسیم اسراف گفتهاند:« خارج شدن انسان از حد و مرز در هر کاری که انجام میدهد را اسراف گویند گر چه این معنی در انفاق مشهورتر است و اسراف هم گاهی در اندازه و مقدار (یک چیز است) و گاهی در کیفیت و چگونگی آن». واژه«اسراف»و«تبذیر»دربرابر واژه«اقتصاد»و«اعتدال»قراردارندوبااندک تفاوتی یک مفهوم وپیام را میرسانند. با در نظر گرفتن ریشه این دو لغت (اسراف و تبذیر) چنین به نظر میرسد که وقتی این دو در مقابل هم قرار میگیرند اسراف به معنی خارج شدن از حد اعتدال، بی آن که چیزی را ظاهرا ضایع کرده باشد، مثل اینکه، ما لباس گرانقیمتی بپوشیم که بهایش صد برابر لباس مورد نیاز ما باشد یا غذای خود را آنچنان گرانقیمت تهیه کنیم که با قیمت آن بتوان عده زیادی را آبرومندانه تغذیه کرد. در این جا از حد گذراندهایم ولی ظاهرا چیزی نابود نشده است اما: « تبذیر»و ریخت وپاش،آن است که چنان مصرف کنیم که به اتلاف وتضییع بینجامدمثل اینکه برای دونفرمیهمان غذای ده نفررا تهیه کنیم آن گونه که بعضی از جاهلان چنین میکنند و به آن افتخار مینمایند و باقی مانده را در زبالهدان میریزند و اتلاف میکنند». البته گاهی هم میشود که درکاربردها،این دو واژه دریک معنی به کار میرود و به اصطلاح عطف تفسیری میشوند، امام علی(ع)در نهج البلاغه میفرماید:«آگاه باشید مال را در غیر مورد استحقاق صرف کردن تبذیر و اسراف است. ممکن است این عمل انسان را دردنیا بلند مرتبه کنداما مسلما در آخرت پست وحقیر خواهد کرد. در نظر توده مردم ممکن است سبب اکرام گردد اما در پیشگاه خدا موجب سقوط مقام انسان خواهد شد». باز در قرآن مجید میخوانیم: «اِنَّ فِرْعَوْنَ لَعالٍ فِی الْاَرْضِ وَ اِنَّهُ لَمِنَ الْمُسْرِفِین؛فرعون، برتریجویی در زمین داشت و از اسرافکاران بود». اسرافکاری را روش فرعون میشمارد و اسراف را یک برنامه فرعونی قلمداد میکند. و در جای دیگر اسراف کاران و مبذّران را برادران شیطان مینامد: «وَ آتِ ذَا الْقُرْبی حَقَّهُ وَ الْمِسْکینَ وَ ابْنَ السَّبیلِ وَ لا تُبَذِّرْ تَبْذیرا؛ اِنَّ الْمُبَذِّرینَ کانُوا اِخْوانَ الشَّیاطینِ وَ کانَ الشَّیْطانُ لِرَبِّهِ کَفُورا؛ و حق نزدیکان را بپرداز (و همچنین حق) مستمند وامانده در راه را و هرگز اسراف و تبذیر مکن چرا که تبذیرکنندگان برادران شیاطینند. و شیطان در برابر پروردگارش بسیار ناسپاس بود». قَالَ اَبِی مُحَمَّدٍ الْحَسَنِ الْعَسْکَرِیِّ(ع):«عَلَیْکَ بِالِاقْتِصَادِ وَ اِیَّاکَ وَ الْاِسْرَافَ فَاِنَّهُ مِنْ فِعْلِ الشَّیْطَنَةِ؛بر تو باد به میانه روی و پرهیز کن از اسراف زیرا اسراف از کارهای شیطان است». گر چه اسراف به معنای گسترده هرگونه تجاوز از حد در هر کاری است که انسان انجام میدهد اما بیشتر در مورد هزینهها و خرجهای مالی گفته میشود و حتی انفاق و کارهای خوب را نیز شامل میشود. قرآن در سوره فرقان اسراف را در برابر سختگیری و بخل و فشردهدستی قرار داده و میفرماید: «وَ الَّذِینَ اِذا اَنْفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَ لَمْ یَقْتُرُوا وَ کانَ بَیْنَ ذلِکَ قَواما؛(بندگان شایسته خداوند)کسانی هستندکه به هنگام انفاق نه اسراف میکنندونه سختگیری وبخل میورزندبلکه میان این دوحد اعتدال ومیانه رامیگیرند».
[ چهارشنبه 88/1/26 ] [ 10:5 صبح ] [ رستما ]
[ نظرات () ]
|
|
[ طراحی : وبلاگ اسکین ] [ Weblog Themes By : weblog skin ] |